Co to jest integracja?
- Integracja jest modelem oświaty, alternatywą dla rozdziału pedagogiki ogólnej od specjalnej i dzieci zdrowych od niepełnosprawnych. Ma na celu tworzenie środowisk przedszkolnych i szkolnych, w których mogłyby wspólnie uczyć się i bawić dzieci o różnym poziomie rozwoju i różnej sprawności psychofizycznej. Za punkt wyjścia oświaty integracyjnej można przyjąć stwierdzenie, że dzieci niepełnosprawne spragnione są ludzkiej życzliwości i wiele korzyści daje im radość płynąca ze wspólnego pobytu ze zdrowymi kolegami. Wspólnoty integracyjne opierają więc swoją działalność na pozytywnej więzi osób zdrowych i niepełnosprawnych.
Krótka historia integracji w Polsce
- Początki integracji w Polsce sięgają końca lat osiemdziesiątych. W 1989 roku powstała w Warszawie pierwsza przedszkolna grupa integracyjna, a zaraz potem zaczęły powstawać na terenie stolicy następne odziały integracyjne w przedszkolach i szkołach. W 1991 roku weszła ustawa oświatowa mówiąca o zasadach organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi oraz ich kształcenia w szkołach i placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych oraz organizacji kształcenia integracyjnego. W roku 1993 MEN podpisało zarządzenia określające zasady tworzenia przedszkoli i klas integracyjnych oraz form opieki psychologiczno – pedagogicznej. Największy i zarazem dynamiczny rozwój placówek nastąpił w latach 1993 – 2000. Wówczas integracja objęła swym zasięgiem całą Polską, choć w niejednakowym stopniu. Uzależnione to było od kierunku polityki oświatowej przyjętej przez lokalne władze oświatowe i samorządowe, od zamożności województwa i zasobów kadrowych.
Założenia integracji.
- Założeniem pracy zespołu integracyjnego jest wsparcie i praca z dzieckiem zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami. Dlatego do grupy integracyjnej przyjmowane są dzieci, którym jesteśmy wstanie pomóc oraz te, które będą dobrze funkcjonowały i adaptowały się w warunkach integracji. Klasy integracyjne mogą liczyć maksymalnie 20 uczniów, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych (w zależności od rodzaju niepełnosprawności). W grupach integracyjnych konieczna jest obecność dwóch nauczycieli: nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagoga specjalnego, który pełni rolę nauczyciela wspomagającego. Pedagog specjalny otacza opieką dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą uczniów niepełnosprawnych. Jednak dobra współpraca obu nauczycieli sprawia, że poświęcają swoją uwagę wszystkim dzieciom. Nauczyciele współpracują też z pedagogiem szkolnym i specjalistami zatrudnionymi w poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Integracja w naszej szkole.
- Do Kraśnika integracja „dotarła” w 1996 roku, kiedy to postało pierwsze przedszkole integracyjne, a niedługo potem następne. W 2001 roku przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 6 utworzona została pierwsza w historii miasta Kraśnika klasa integracyjna jako kontynuacja integracji przedszkolnej, a już w 2003 roku powstała następna klasa. Aktualnie szkoła może poszczycić się już czwartą z kolei klasą integracyjną.
Klasy integracyjne w naszej szkole cieszą się dużą popularnością. Zawsze jest duża liczba chętnych, nie tylko dzieci niepełnosprawnych, ale również tych zdrowych. Uczniowie tych klas osiągają bardzo dobre wyniki nauczania.
W naszej szkole aktywnie działa zespół do spraw integracji, który zajmuje się wszystkimi problemami i potrzebami uczniów niepełnosprawnych.
Tradycją stało się też przygotowywanie apeli wychowawczych z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych, który obchodzony jest 3 grudnia każdego roku.
Nasza szkoła współpracuje też od wielu lat z Kraśnickim Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci Specjalnej Troski, które prowadzi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
Dzieci z klas integracyjnych wspólnie bawiły się na festynie z okazji Dnia Dziecka przygotowanym przez KSPDzST.
W roku szkolnym 2011/2012 w naszej szkole funkcjonują
3 klasy integracyjne. Są to :
klasa I a - wychowawca - Dorota Michalczyk
pedagog specjalny - Anna Bielecka
klasa III c - wychowawca - Barbara Wilk
pedagog specjalny - Małgorzata Wojtaszek
klasa VI c - wychowawca - Renata Nowak
pedagog specjalny - Dorota Siebielec
5 grudnia odbył się apel z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. W tym roku gospodarzem apelu była klasa III c. Na zaproszenie uczniów tej klasy w apelu wzięli też udział uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych im. Ks. Jana Twardowskiego działający w teatrzyku WOJTUŚ.
próba